Proiect ERASMUS





Proiect Erasmus+ KA1 Educație Școlară ,,”I am happy with myself”!”












Experiențe personale și informații despre cursuri

EMBRACING DIVERSITY, PREVENTING VIOLENCE

EMBRACING DIVERSITY, PREVENTING VIOLENCE

Acceptând diversitatea, prevenim violența

Profesor învățământ primar Anca Pușcașu

În perioada 21-26.10.2019 am participat la cursul ,,Embracing diversity, preventing violence,, desfășurat de Europass Teacher Academy, în Florența, Italia, în cadrul căruia am avut oportunitatea de a-mi îmbogăți atât experiența profesională – acumularea de noi cunoștințe teoretice și practice, metode noi de predare-învățare-evaluare – cât și experiența personală – vizitarea unor obiective turistice cu o valoare istorică deosebită.

Cursul s-a desfășurat pe o perioadă de 5 zile sub atenta supravegherea a formatoarei noastre, Ilaria Barbieri, o persoană experimentată, deschisă, calmă și răbdătoare care prin zâmbetul și atitudinea sa ne-a încurajat să depășim bariera lingvistică și să ne exprimăm propriile opinii.

Scopul acestui curs a fost acela de a ne oferi o imagine complexă și completă a fenomenului de discriminare și bullying în școală; de a ne prezenta eficiența anumitor metode în acțiunea de prevenire a conflictelor, de management al emoțiilor/conflictelor; de creștere a motivației pentru învățare a elevilor, de beneficiile acceptării diversității în clasele de elevi.

Prima zi de curs a început cu un scurt exercițiu de prezentare personală vizând cunoașterea membrilor grupului, urmat de prezentarea școlilor partenere.

poz1

O altă activitate desfășurată sub forma unei discuții libere a avut la bază problemele cu care ne confruntăm în meseria noastră, în școala noastră și în clasa noastră și a urmărit identificarea lucrurilor care stau /nu stau în puterea noastră de a le schimba.

Activitățile celei de-a doua zile a cursului au urmărit definirea clară a fenomenului de bullying și diferențierea acestuia de conflict. Tot a doua zi am învățat despre două programe de cercetare finlandeză KIVA și ARVOKAS care propun măsuri antibullying.

Tema activităților desfășurate în a treia zi a fost despre emoții. Discuțiile libere și exercițiile de tip introspecție desfășurate pe un fond muzical, într-o atmosferă caldă și plăcută, ne-a oferit posibilitatea conectării atât cu ceilalți membri ai grupului cât mai ales cu noi înșine. S-a subliniat importanța dezvoltării la elevii noștri a abilităților de recunoaștere a emoțiilor, de acceptare și de management al acestora, în viața de zi cu zi. Este un prim pas în acțiunea de prevenire a conflictelor. Am găsit foarte utilă prezentarea exercițiilor de tip mindfulness care vizează oferirea de instrumente pentru a face față presiunilor din viața noastră.

Scopul acestor exerciții este de a te putea conecta la momentul prezent, iar ca acest lucru să se întâmple ai nevoie de foarte puțin: câteva minute în care să-ți limpezești mintea, să faci câteva exerciții de respirație corectă sau să meditezi.poz2

poz3

A patra zi de curs am discutat despre ce îi (mai) motivează pe elevi să învețe. Am descoperit în exemplele practice care ne-au fost oferite, că rezultate bune se obțin în acele activități care vin în întâmpinarea interesului elevilor; acolo unde ei sunt implicați și simt că pot să schimbe ceva fie prin atitudinea lor fie prin produsele muncii lor. De un real ajutor pot fi proiectele bazate pe învățare.

Spre deosebire de proiectul simplu- în care li se trasează sarcini de îndeplinit – proiectul bazat pe învățare pornește de la o problemă reală. Elevii sunt conștienți de existența ei și se întreabă ce pot ei să facă /cum pot ei schimba ceva? cum pot ajuta? și încercarea de a răspunde la aceste întrebări constituie ,,motorul,, care pune în funcțiune nevoia lor de învățare. Astfel, sub îndrumarea dascălilor ei se mobilizează, se informează citind, pregătind un interviu/ o vizită / o cercetare, își împart sarcini, responsabilități, creează un produs, etc., și nu se opresc aici. În funcție de problema adusă în discuție pot organiza (și sunt susținuți) acțiuni de conștientizare a membrilor comunității.

Ultima zi de curs a fost momentul concluziilor, al exprimării părerilor experienței cursului, al stabilirii unor viitoare colaborări.

În opinia mea, Proiectele Erasmus sunt oportunități grozave de a intra în contact cu experiența dascălilor de pretutindeni, de a împărtăși experiențe, cunoștințe, emoții….

poz4

poz5


Experiențe personale și informații despre cursuri

Soluții de management al clasei pentru profesori: metodologii noi, strategii de motivare eficientă, cooperare și evaluare

,,Soluții de management al clasei pentru profesori: metodologii noi, strategii de motivare eficientă, cooperare și evaluare”

Profesor Prainer Carmen Liliana

In perioada 9.09.2019-14.09.2019 am avut plăcerea de a participa la cursul de formare Classroom Management Teachers (,,Soluții de management al clasei pentru profesori: metodologii noi, strategii de motivare eficientă, cooperare și evaluare”), care s-a desfăşurat in Barcelona, Spania. Am format un grup de 10 profesoare originare din Bulgaria, Grecia, Finlanda, Serbia, Italia, Spania si Romania cu diverse specializări: limba engleză, geografie, educatie fizică și sport, limba franceză. Majoritatea profesoarelor predau in invatamantul gimnazial, liceal, dar şi la cel universitar (reprezentanta tării gazdă-profesoară de limba engleză la Universitatea din Barcelona).

Formatoarea noastră, domnişoara Federica, o tanară de origine italiană, a dat dovadă de mult profesionalism pe parcursul celor cinci zile petrecute împreună.

eras1

eras2

In prima zi de curs, prin intermediul prezenărilor Power Point, am reuşit să ne cunoaştem tara și școala de unde provenim. Rolul cursului a fost acela de a dobandi noi cunoştințe, privind organizarea colectivelor de elevi prin cele mai noi tehnici și instrumente de organizareși gestionare a clasei. Pe parcursul celor cinci zile am aflat lucruri noi despre gestionarea unei clase prin reflexie, observarea cadrelor didactice care incurajează discuția și rezolvarea celor mai intalnite probleme din clasă. Am reușit să invațăm cum să stimulăm motivația, să stabilim regulile clasei, să oferim instrucțiuni clare, să se instaureze munca in grup și să incurajăm elevii să reflecte asupra propriului comportament in clasă. Prin activitățile individuale alternate cu activiățile de grup ne-am definit propria clasă și am selectat strategii de cooperare și evaluare.

Am aflat metode moderne pentru organizarea clasei, cum ar fi ,,Flipped Classroom”. O clasă “flipped” este o strategie de instruire și un tip de invățare, care implica multe activități, inclusiv cele care ar fi considerate in mod tradițional teme in clasă. Elevii vor deveni mai familiarizați cu invățarea bazată pe proiecte și sarcini și vor lua idei pentru evaluarea eficientă a invațării și participării lor.

eras3

eras4

In timpul cursului am decoperit lucruri noi și mi-am imbunătațit abilitațile de predare. Voi folosi metodele care au facut obiectul cursului in practica mea zilnica. Cu siguranță trebuie să recunosc ca Federica, formatoarea noastră a avut o pondere uriașă in a face aceasta experiență Erasmus atat de bună. Cunoașterea, abilitațile sale de organizare, nivelul de competență și abordarea participanților au fost impresionante.

eras5

Pe langă experiența profesionala, Barcelona mi-a oferit din punct de vedere turistic o mulțime de trairiși sentimente. In vizitele mele zilnice am descoperit clădiri de o arhitectură fascinantă, cum ar fi Casa Batlló.

eras6

Mostenirea orașului de la arhitectul Gaudi este biserica Sagrada Família.

eras7

Parcul Güell

eras8

eras9

eras10

eras11

Cel mai mare acvariu din Europa

eras12

Locuri frumoase, oamenii minunați și atmosferă fantastică sunt cuvintele care fac experiența Erasmus să fie una dintre cele mai impresionante!


Experiențe personale și informații despre cursuri

Abordarea problemelor multiculturale și a claselor cu elevi care au abilități diferite

Abordarea problemelor multiculturale și a claselor cu elevi care au abilități diferite

Prof. în cabinet de asistență psihopedagogică GAVRILUȚ DOINA

Cursul „Approaching Multicultural Issure and Mixed Ability Classes” desfășurat de International Training Center, la Praga, în perioada 12-16 august 2019 a reunit participanți din

1

Portugalia, Italia, Germania, Spania, Ungaria și România care aveau specializări diferite (profesor pentru educarea adulților, profesori pentru învățământul primar, profesori de limba engleză și franceză, geografie, matematică, educație pentru sănătate, psihologi) , iar unii chiar funcții de conducere.

Diversitatea grupului a ușurat munca formatoarelor noastre Linda și Denisa, două tinere calde și pricepute care au abordat „multiculturalitatea” din două ipostaze: cea legată de globalizare, diversitate și unitate, dar și cea a valorilor și resurselor naționale.

Activitățile individuale alternate cu activitățile de grup și cele frontale cu aplicațiile și informațiile de pe Internet au făcut ca cele cinci zile de formare să treacă rapid, iar comunicarea și relațiile între specialiști să deschidă noi perspective și direcții de schimbare.

Dacă la început comunicarea în limba engleză părea un obstacol deloc ușor, zâmbetul, încurajările, ajutorul formatoarelor și colegilor au fost stimuli care m-au determinat să încerc să expun singură ce gândeam, știam, simțeam.

Am descris „multiculturalitatea” așa cum a perceput-o fiecare grup, apoi prin discuții comune am trasat liniile directoare care ne ajută la clasă. Am identificat nevoile comune pentru elevi , părinți, cadre didactice și am stabilit rolurile cadrului didactic în condițiile claselor mixte. Abordarea conflictului cu valențele sale pozitive și negative a deschis noi perspective: cea a conflictului care poate fi folosit pentru a oferi conectarea cu alți oameni, reflectare asupra propriei persoane, compararea ideilor, ieșirea din zona de confort și obținerea plus valorii.

Activitatea pe grupe în care am selectat activitățile de la clasă potrivite pentru câte un tip de inteligență, prezentarea și discutarea lor la nivelul grupului mare a favorizat comunicarea, creativitatea și abordarea din perspective culturale, naționale diferite a inteligențelor multiple.

2poza

Legătura dintre stilurile de învățare și inteligențele multiple, prezentarea unor situații reale au fost informații utile care au fost aplicate apoi în descrierea unei „școli multiculturale”. Valorile personale și naționale, experiența, imaginația și creativitatea, comunicarea în limba engleză, coeziunea grupului din care ai făcut parte ne-au ajutat să obținem produse finale structurate, cu design logic și atractiv, cu impact pentru elevi, părinți, comunitate.

Subiectele sensibile, prejudecățile și stereotipiile au fost abordate pornind de la un exemplu simplu „diferența dintre fapte și opinii”. Discuțiile, exemplele din activitățile proprii, filmele IMPOSTER SINDROME (Youtube, TED) și THE DNA JOURNEY (momondo) au fixat, au punctat esența așa încât avem exemple de acțiune când întâlnim asemenea situații.

Folosind gândirea critică am răspuns la întrebări: „De ce Internetul?, Ce aduce nou în activitatea didactică? Cum putem să-l folosim productiv? Cum obținem efecte maxime?” Activitățile pe site-urile LEARNING APPS.ORG, ED.PUZZLE, STORYJUMPER, KAHOOT, QUIZIZZ.COM alături de întrebările socratice adresate de formatoare mi-au deschis noi orizonturi, noi perspective de abordare a lecțiilor, claselor, cadrelor didactice, părinților, unităților școlare.

3poza

Cursul a fost și prilej de dezvoltare personală: prezentarea proprie, discuțiile despre noile atitudini în clasele mixte, permanenta trimitere către sine realizată de formatoare, discuțiile personale cu colegele absolvente de psihologie din grup, exprimarea ideilor, sentimentelor în limba engleză, feedback-ul final primit de la colegi și formatoare. Pe lângă curiozitatea de a cunoaște persoane noi, de a descoperi noi abordări a multiculturalității, era și o experiență nouă: pentru prima dată vizitam un oraș turistic – Praga – a treia oară. Așteptările mele erau legate de detalii, descoperirea unor noi locuri, locații inedite, trăiri speciale, mângâieri pentru suflet.

4poza

Vizita ghidată a orașului Praga, programată în după-amiaza zilei de luni, s-a dovedit un prim pas în descoperirea altor valori ale culturii cehe, dar și un exemplu concret al grijii pentru om (am avut ghid ceh care vorbea limba română!). O persoană care își prezenta țara , istoria, valorile cu mândrie, care făcea comparații și trimiteri la valorile și istoria României cu respect, care armoniza exemplar ideile de diversitate culturală și valori naționale.

Descoperirea vestigiilor de la KUTNA HORA, patrimoniu UNESCO, m-au dus cu gândul la versurile lui Tudor Arghezi „din bube mucegaiuri și noroi/ iscat-am frumuseți și prețuri noi” când am văzut blazonul, candelabrul , alte obiecte create din oase și cranii umane. Trăiri amestecate, admirație, uimire, sfioșenie, mulțumire că am ajuns să pot descoperi acest loc special. Mulțumiri speciale Lindei care ni l-a indicat printre locurile care merită văzute!

Un concert de muzică clasică într-o catedrală din Praga, în luna august când orașul este sub „asediul” turiștilor, a fost oaza de bucurie și încântare pentru suflet, iar profesionalismul sopranei mi-a arătat că nu este totul turism de suprafață, că sunt valori care trebuie descoperite.

Emoții intense, trăiri speciale, noi contacte personale, cunoștințe, abilități , competențe noi, aplicarea principiului „life long learning” obținute prin proiectul Erasmus+ KA1 „Împreună reușim” într-un oraș cultural și-au pus amprenta asupra mea și mi-au oferit noi perspective de gândire și acțiune.

7poza


Experiențe personale și informații despre cursuri

Evaluarea și asigurarea calității în educație și formare

Evaluarea și asigurarea calității în educație și formare – experiența din Grecia

Prof. dr. Alina-Maria Dulău

În perioada 20-24.05.2019, am avut plǎcerea de a participa în calitate de director al Şcolii Gimnaziale “Toma Cocișiu” , Blaj, la cursul de formare profesionalǎ, “Evaluarea și asigurarea calității în educație și formare” (Evaluation and Quality Assurance in education and training) desfășurat în localitatea Pireus din Grecia.

60965605_2487137484653203_350356068771037184_n

Au participat persoane din toate tipurile de organizații de educație și formare: directori, manageri de calitate, inspectori, profesori-formatori, personal administrativ.

60860440_2487137721319846_8438618693683904512_n

În prima zi s-a discutat despre cadrul european de referință pentru asigurarea calitǎții, care ajută țările în promovarea și monitorizarea îmbunătățirilor aduse sistemelor de educație și formare profesionalǎ.

S-a discutat și despre nivelul de satisfacție pe care-l ofera eficacitatea ofertei educaționale din domeniul ȋnvǎțǎmântului/formǎrii profesionale , nivel stabilit prin atingerea unor standarde cerute și a unor rezultate excelente solicitate și la care contribuie participanții la procesul de ȋnvǎțare.Apoi am participat la un workshop care a avut ca temǎ exemplele de bune practici pe plan național, prezentate de participanții la curs.

A doua zi am discutat despre managementul calitǎții, despre cum putem asigura calitatea programelor de ȋnvǎțare și cum putem promova ȋnbunǎtǎțirea continuǎ a acestora. În cadrul workshopului din aceastǎ zi fiecare cursant a pregǎtit individual o listǎ cu problemele pe care le ȋntâmpinǎ în promovarea și monitorizarea îmbunătățirilor aduse sistemelor de educație și formare profesionalǎ.Apoi s-au format grupe de lucru pentru a propune soluții practice pentru rezolvarea acestor probleme.

60818447_2487137504653201_8263242792302542848_n

În urmǎtoarea zi fiecare dintre noi a primit ca temǎ individualǎ realizarea unei liste cu criterii care sǎ asigure urmǎrirea calitǎții în educație. Aceastǎ temǎ a fost realizatǎ în format electronic și apoi discutatǎ în grupe de lucru.

61290974_2487137511319867_3818143939513286656_n

A patra și a cincea zi s-a discutat despre efectuarea evaluării și despre analiza și utilizarea rezultatelor.

Activitățile specifice ale training-ului au fost împletite cu o parte de cunoașterea istoriei, culturii și tradițiilor elene. În acest sens au fost organizate vizite în orașul Pireus, Atena cu toate obiectivele turistice antice – Acropole, Parthenon-ul din Atena, Templul lui Zeus, Muzeul Național de Arheologie, Teatrul lui Dionis, locuri unde istoria ne-a predat o lecție de civilizație și arhitectură antică. Serile au fost presărate cu tradiții populare, muzică, dansuri specifice locului și tradiții culinare.

60555572_2490787317621553_6939858889030500352_n

60857396_2490778627622422_4388968968874885120_n

Finalitatea cursurilor a însemnat înțelegerea politicilor europene de asigurare a calității în educație și formare a proiectului cadrului de evaluare pentru evaluarea școlară și/sau a proiectelor, elaborarea metodelor și instrumentelor de evaluare, efectuarea evaluării, analiza și utilizarea rezultatelor.


Experiențe personale și informații despre cursuri

SPICE UP YOUR TEACHING- PROIECT ERASMUS+ KA1 EDUCAȚIE ȘCOLARĂ

SPICE UP YOUR TEACHING- PROIECT ERASMUS+ KA1 EDUCAȚIE ȘCOLARĂ

Prof. Ciolan Lenuța, Școala Gimnazială Toma Cocișiu Blaj

Proiectele de mobilitate Erasmus+ -acțiunea cheie1 în domeniul educației școlare- sunt, în opinia mea, cea mai eficientă și productivă modalitate de formare a cadrelor didactice. Pe parcursul acestor formări se acumulează noi cunoștințe teoretice și practice, noi metode de predare-învățare, noi tehnici de evaluare, care aplicate la clasă, vor ajuta elevii să-și formeze și să-și dezvolte competențe.

În perioada 10-14 iunie 2019, am participat la un curs de formare continuă în cadrul proiectului de mobilitate Erasmus+ ”Împreună reușim”. Cursul, ”Spice Up Your Teaching- Methodology in Practice Today”, a fost organizat de Executive Training Institute, Malta și a vizat îmbunătățirea metodelor de predare a limbii engleze. Pe parcursul a cinci zile (21 de ore de curs) s-au desfășurat diferite activități metodice, care au avut drept scop: motivarea și încurajarea elevilor prin participarea la activități de comunicare orală, identificarea stilurilor de învățare și a inteligențelor multiple, utilizarea cântecelor și a muzicii în cadrul orelor de limba engleză, folosirea poveștilor, a video-urilor,a Internetului și activităților online, a dicționarelor și a rigletelor matematice (pentru consolidarea noțiunilor gramaticale) pentru a organiza activități de învățare cât mai complexe și atractive pentru elevi.

Într-o atmosferă plăcută și creativă, având un formator experimentat, prima zi de curs a fost dedicată unei discuții libere pe tema motivației în învățare, urmată de exerciții de încurajare a elevilor să participe la activități de comunicare orală. Vorbitul este una dintre abilitățile ce se dezvoltă cu dificultate, necesită timp și efort susținut atât din partea profesorului cât și al elevului.

Un alt subiect abordat în prima zi de curs a fost ‟Stilurile de învățare ale elevului și inteligențele multiple”.

Fiecare elev are diferite stiluri și tehnici de învățare, iar acestea conduc și către inteligențe diferite. Este rolul profesorului să cunoască elevii din perspectiva aptitudinilor, a intereselor pe care ei le manifestă și să-i ajute pe să evolueze în conformitate cu potențialul lor.

Activitățile desfășurate în cea de-a doua zi s-au referit la rolul și utilizarea expresiilor, dictării și a muzicii în procesul de învățare. Limba engleză este foarte bogată în colocații ( collocation= sintagmă, îmbinare/ alăturare de cuvinte), iar predarea-învățarea lor este foarte importantă. Fiecare cuvânt poate apărea în combinații cu alte cuvinte, aceste combinații de cuvinte fiind dificil de redat dintr-o limbă în alta din cauza sensului diferit pe care îl are fiecare expresie față de cuvintele care o compun și a deosebirilor lexicale și gramaticale. Profesorul trebuie să propună exerciții variate prin care aceste combinații lexicale să fie exersate în cât mai multe situații.

Un tip de exercițiu de scriere folosit cu succes în orele de limba engleză este dictarea. Dictagloss este o metodă, prezentată la acest curs, prin care elevii lucrează în echipă și reconstruiesc un text care le-a fost dictat. În timp ce profesorul citește/rostește un text scurt, elevii notează cuvintele cheie pe care le vor folosi apoi la reconstruirea textului. Prin dictare se urmărește dezvoltarea abilităților de ascultare a elevilor, de ortografiere și de corectare a greșelilor. Pentru ca acest instrument de evaluare a scrierii să fie cât mai eficient, profesorul trebuie să aibă în vedere următoarele aspecte: Cine dictează?, Cine corectează?, Cine alege textul?, Cât de lung este textul?, Cine controleaza ritmul/viteza cu care se dictează?, Cât de des utilizăm dictarea?, Care este scopul dictării.

Muzica ajută la crearea unei atmosfere plăcute în cadrul orei și îi ajută pe elevi să asimileze cuvinte și expresii noi bazate pe ascultare. Cântecele reprezintă o resursă importantă în cadrul orei de limba engleză deoarece ajută la memorarea și consolidarea vocabularului, învățarea unor expresii și structuri lingvistice, exersarea pronunției, a intonației și a abilității de ascultare. Sigur, nu orice cântec este potrivit pentru procesul de predare-învățare. Alegerea cântecului se face ținând cont de subiectul lecției, vârsta și nivelul de competențe lingvistice ale elevilor. Acronimul PARSNIP reflectă temele pe care autorii de manuale și profesorii trebuie să le evite în timpul orelor de curs și implicit și în tema cântecelor alese: politică, alcool, religie, sex, narcotice, ‟ism-uri” (comunism sau ateism) și carnea de porc.

Activitățile desfășurate în următoarele zile de curs s-au referit la predarea limbii engleze pe baza unei abordări interactive, utilizând resurse online și mijloace de învățământ moderne (platforma de învățare Kahoot , platforma Ted-Ed, (jigsaw) video, DVD, riglete, youtube, puzzle maker, story generator și alte activități online). Folosirea materialelor audio-video are un avantaj semnificativ pentru că ajută la dezvoltarea celor patru competențe lingvistice (scris, citit, vorbit/discurs, ascultare) și transformă lecțiile în experiențe plăcute de învățare. Kahoot este o platformă gratuită de învățare bazată pe joc și tehnologie educațională. Cu ajutorul aplicației Kahoot, profesorul poate să creeze chestionare și teste online cu variante de răspuns. Elevii aleg răspunsul corect pe dispozitivele lor (calculator, tabletă, telefon mobil). Scorul, care depinde atât de corectitudine cât și de rapiditatea cu care a fost oferit, este prezentat pe ecran după fiecare item. Rezultatele finale oferă informații cu privire la întregul test, dar și pentru fiecare item în parte.

image002 image004

 

 

 

image006

Acitivitățile de formare au fost completate de participarea cursanților la excursii culturale și istorice organizate de ETI în capitala Maltei, Valletta și Mdina. Valletta, orașul cetate, impresionează prin sobrietate și grandoare. Clădirile impunătoare ale ordinului cavaleresc și colecția unică de biserici, palate, muzee și piețe atrag turiști din întreaga lume. Balcoanele colorate, construite în stil oriental, amintesc de perioada în care Malta a fost sub ocupație arabă. Mdina, the Silent City, (Orașul tăcerii), vechea capitală a Maltei, este un oraș medieval, cu ziduri de apărare groase și un șanț larg, care o separă de Rabat, cel mai apropiat oraș.

Cursul ‟Spice Up Your Teaching” mi-a oferit posibilitatea de a afla noutăți cu privire la metodele de predare-învățare, exploatarea resurselor online și mi-a pus la dispoziție o gamă variate de materiale didactice (fișe de lucru, video, teste), care vor contribui la îmbunătățirea propriului demers didactic. În același timp, acest curs m-a ajutat să compar didactica predării limbii engleze din România cu alte țări europene (Malta, Germania, Polonia) și să dezvolt schimburi multiculturale cu profesorii din aceste țări. Activitățile pe care le-am desfășurat în cadrul acestui curs au pus accentul pe munca în echipă, pe dezvoltarea creativității și a motivației elevilor și pe crearea unui cadru favorabil utilizării limbii engleze în mod spontan și eficient.

 


Experiențe personale și informații despre cursuri

Preparing students for PISA testing, students of today getting ready for the world of tomorrow

Preparing students for PISA testing, students of today getting ready for the world of tomorrow

Profesor Szekeli Andrea

Ȋn perioada 18.03.2019 – 25.03.2019 am avut ocazia şi plăcerea de a participa la cursul de formare “Preparing students for PISA testing, students of today getting ready for the world of tomorrow” , care s-a desfăşurat în Barcelona, Spania.

Colegii mei participanţi la curs au fost de origine germană, turcă respectiv română.Am format un grup de nouăsprezece profesori cu diverse specializări: limba engleză, educaţie fizică, matematică, fizică, geografie şi profesori ȋnvăţământ primar.

IMG_20190320_093625 Formatoarea noastră, doamna Katarina B., de origine croată, a avut grijă permanent să ne răspundă la toate ȋntrebările şi să ne ghideze ȋntr-un mod creativ în toate activităţile pe care urma să le realizăm.

Orele de curs ȋncepeau în fiecare dimineaţă cu câte o activitate, numită “icebreaking activity”, care avea să ne ajute să ne cunoaştem mai bine şi să ne focusăm pe temele ce urmau a fi discutate.

IMG_20190318_092438

Tema cursului a fost pregătirea elevilor pentru testele PISA.

Ȋn prima zi prin intermediul unei prezentări power point am parcurs istoria testelor PISA: cum s-a ajuns la acest mod de testare, ce domenii testează şi ȋn ce fel aceste teste.

IMG_20190318_094610

Ȋn următoarele zile am cunoscut modalităţi moderne pentru pregătirea elevilor pentru astfel de teste.

Am experimentat activităţi tip Montessori, metoda pălăriilor gânditoare, metoda mozaicului şi nu în ultimul rând metoda Flipped Classroom.

IMG_20190319_111234

IMG_20190320_100710

Metoda Flipped Classroom este o metodă folosită ȋn ţări precum Singapore şi Corea de Sud, care au cele mai bune rezultate la testările PISA.

image01

Noutatea acestei tehnici constă în structurarea conținuturilor de bază ale unei teme din programă astfel încât să poată fi parcurse de elevi și acasă, în ritmul propriu, ori de câte ori este necesar pentru a ajunge la asimilarea sau la înțelegerea lor.

Această metodă presupune crearea conținuturilor în format digital, ca pagină web, aplicație web sau ca videoclip online. Strategia facilitează minimalizarea timpului alocat predării și maximizarea timpului necesar interactiunii cu elevii.Inversarea (flip) constă în faptul că “predarea” noțiunilor de bază ale unei lecții se face acasă și nu în sala de clasă.Tema de acasă a elevilor constă în angajarea lor motivată, cu eforturi proprii creative, în procesul cunoașterii, iar temele date clasic pentru aplicarea și consolidarea conținuturilor se efectuează în activitatea colaborativă din sala de clasă.

Elevii câstigă controlul asupra procesului de învățare prin studierea materialelor de curs în afara clasei, folosind lecturi, cursuri video înregistrate (folosind tehnologia). Scopul principal al acestei metode este de a cultiva experiențe de învățare variate pentru cei care învață, care pot include învățarea prin colaborare, învățarea bazată pe proiect, învățare colaborativă de tip peer-learning și rezolvare de probleme.

Avantajele folosirii acestei metode:

  • reprezintă un amestec de predare directă cu învățarea de tip constructivist;
  • este un mijloc de creștere a interactiunii între elevi și profesor;
  • este o modalitate prin care elevii își asumă responsabilitatea pentru propria lor învățare;
  • elevii nu rămân în urmă dacă lipsesc, informațiile le pot obține online;
  • toți elevii sunt implicați în procesul de învățare;
  • conținutul informațiilor este permanent arhivat, poate fi revizuit sau remediat oricând.

Zilnic am avut ocazia să ne familiarizăm cu testele PISA, cu tipurile de itemi folosite in aceste teste rezolvând modele puse la dispoziţia noastră de doamna formator.

IMG_20190322_124209

Cursul s-a încheiat într-un cadru special, la muntele Montserrat.

IMG_20190324_122335

Pe lângă experienţa profesională am avut parte de o experienţă culturală deosebită.

Barcelona este un oraş superb, care are multe de oferit din punct de vedere turistic şi nu numai. Am fost uimită de calmul orașului. Remarcabilă este moștenirea orașului de la arhitectul Gaudi, care a locuit și a lucrat la Barcelona, și care a lăsat lucrări faimoase ca Parc Guell și imensa, dar încă neterminata biserică Sagrada Familia, care este în construcție din 1882.

DSC_7350

DSC_6974

Pentru cei interesați de artă, Muzeul Național de Artă al Cataloniei merită vizitat.

DSC_7013

IMG_20190321_205748 Pentru vederi spectaculoase ale orașului și liniei de coastă există două dealuri. Unul, dealul Montjuic, este lângă port. Pe vârful său se află o veche fortăreață care mai demult supraveghea intrarea în port. În jurul dealului se află Stadionul Olimpic și Palatul Sportiv, realizate de arhitectul japonez Arata Isozaki, la fel ca și Grădinile Botanice.DSC_7241DSC_7047

Şi în final portul…Care este minunat.

IMG_20190319_183326

IMG_20190319_170905

Ȋn săptămâna petrecută în Barcelona pe plan profesional am învățat metode noi în pregătirea elevilor pentru examene, pe care le voi folosi și eu .Pe plan cultural am avut ocazia să cunosc și să vizitez unul din cele mai frumoase orașe din Europa.Şi am mai învățat ceva important pentru mine: dacă ai ȋncredere în tine poți muta munții din loc.

Mulțumesc pentru aceastǎ oportunitate de care îmi voi aminti întotdeauna cu drag.


Experiențe personale și informații despre cursuri

BOLOGNA – o experiență de neuitat

BOLOGNA – o experiență de neuitat

Prof. MONA-CARMEN CÂRNAȚ

Am participat la Bologna, în Italia, în perioada 3-9 martie 2019, la mobilitatea de formare „European project management and design for teachers, handmasters and aducators” (Proiectarea și managementul proiectelor europene pentru profesori, directori și educatori).Pregătită sufletește, am urcat în avion, pe aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca, cu destinația Bologna , Italia. A fost primul zbor cu avionul.

image002

După o oră și ceva am atezizat la Bologna. Formalitățile de zbor am fost mult mai simple decat mi-am imaginat!

Centrul orașului este ușor accesibil de la Aeroportul Internațional Guglielmo Marconi (Bologna), fie cu taxiul, fie cu Aerobus.

Orașul Bologna este amplasat între coline și păduri, asemenea Clujului. Este un loc care te îmbie la plimbare prin arhitectura clădirilor, și a porticurilor. Un oraș superb, plin de istorie, un medieval building! Nu foarte aglomerat, ceea ce este un avantaj. Oamenii mi s-au părut mult mai deschiși, mai relaxați față de alte orașe ale Italiei, precum Roma sau Firenze.

Bologna este orașul care răspunde și cerintelor celor care au bani puțini, dar vor totuși să se distreze. Sunt multe spectacole stradale (se dansează, se cânta…), multe terase, multe magazine, multe restaurante. Prețurile sunt diverse, de la mici la mari… Sunt foarte multe obiective turistice la un loc.

Centrul istoric este ușor de parcurs pe jos chiar și dacă este o zi ploioasă pentru că există mai peste tot în zona centrală „ portici”, arhitectură interesantă, piețe intersante pe care nu le regăsești în alte orașe în Italia (piazza Santo Stefano). Clădirile vechi încarcate de istorie, celebrele porticuri bologneze,ospitalitatea oamenilor și nu în ultimul rând excepționala experiență culinară spun totul despre necesitatea de a vedea Bologna măcar o dată în viață.

image004

Renumită pentru bucătăria sa, Bologna este de asemenea minunată pentru centrul său istoric bine conservat și kilometri de poteci fermecătoare acoperite, cunoscute sub numele de „porticos”. Orașul găzduiește, de asemenea, cea mai veche universitate din Europa continentală, fondată în 1088.

Piazza Maggiore se află în inima orașului vechi, înconjurată de bazilica San Petronio, clădirea Primăriei, portico dei Banchi și Palazzo del Podestà. Cu toate acestea, cel mai iconic punct de reper al orașului sunt turnurile din secolul al XII-lea – Torre degli Asinelli și Torre dei Garisenda – acestea din urmă fiind în prezent înclinate peste trei metri.

image006

Deseori numită capitala alimentară a Italiei, turistii se îmbogățesc la Bologna pentru un gust de mâncăruri delicioase de paste, cum ar fi tagliatelle al ragù sau tortellini, umplute cu șuncă sau brânză Parma. Se mănâncă foarte bine aproape peste tot.

Gara e grozavă, serviciile pentru populație foarte bine puse la punct. Punctele de interes turistic merită văzute, cele legate de învățământ, știință și cultură sunt copleșitoare.

Participarea la acest curs mi-a permis dobândirea cunoștințelor despre finanțarea disponibilă la nivel european, cu un accent deosebit pe programul Erasmus + și obținerea abilităților concrete legate de proiectarea unui proiect de succes și de gestionarea acestuia după aprobare.

În lumea de astăzi, fondurile și programele europene reprezintă o oportunitate excelentă pentru instituțiile educaționale de toate felurile. Erasmus +, noul program de educație și formare a tinerilor și pentru sport a înregistrat o creștere a bugetului de aproximativ 40% și oferă oportunități concrete de promovare a excelenței în educație prin finanțarea o gamă largă de acțiuni și organizații.
Participând la acest curs, am aflat mai multe despre finanțarea disponibilă la nivel european – cu un accent deosebit pe programul Erasmus + și am obținut abilități concrete legate de proiectarea unui proiect de succes și de gestionarea acestuia după aprobare.

image008

Acest curs structurat și-a propus să îmbunătățească abilitățile practice ale participanților la proiectarea, gestionarea și finanțarea proiectelor europene pentru a modela ideea, pentru a identifica programul european potrivit, pentru a proiecta un bun proiect pentru a obține fondurile.

Obiectivul general al acestui curs a fost îmbunătățirea calității și accesibilității proiectelor europene care promovează integrarea europeană și excelența în educație prin împuternicirea și formarea cadrelor didactice și cei care sunt interesați să dezvolte proiecte europene de învățare pentru a accesa și gestiona eficient fondurile europene.

Locația cursului a fost la hotelul Camplus Living Bonomia în Via Sante Vincenzi 49 din Bologna!

image010

Don Francesco, directorul IFOM a fost trainerul cursului.

image012

image014

Prin acest proiect, participanții au reușit:- să dobândească cunoștințe practice și informații despre politicile UE și oportunitățile de finanțare pentru perioada 2014-2020, inclusiv programul Erasmus +, prin sesiuni specifice de învățare bazate pe proiecte;- îmbunătățirea abilităților practice legate de gestionarea ideii și a procesului de aplicare (inclusiv modul de interpretare corectă a unei cereri de propuneri, de proiectare și de elaborare a unor idei de proiect eficiente, de completare a formularul de candidatură) prin compilarea cooperativă a formularelor de solicitare și analiza proiectelor de succes;- învățarea și obținerea de sfaturi cu privire la pregătirea și gestionarea bugetului și a contractului prin exemple concrete și mărturie directă;- aflarea celor mai bune practici legate de planificarea și punerea în aplicare a etapelor de pregătire, vizibilitate, diseminare și urmărire prin studii de caz concrete și proiecte de succes;- să stabilească contacte cu persoane și organizații interesate în dezvoltarea proiectelor europene prin cooperare zilnică și activități specifice de rețea.

image016

Metodele de instruire utilizate au fost potrivite pentru atingerea obiectivelor. Cursul a fost foarte bine structurat și mi-a oferit o mulțime de cunoștinte noi. M-am simțit motivată să învăț mai mult și să contribui cu experiența mea. Conținutul cursului a fost foarte bine adaptat la componența grupului de participanți. Atmosfera creată în grup a stimulat foarte bine învățarea și a încurajat participarea. Spre dezamăgirea mea, eram singura cursantă din România. Ceilalți participanți au fost din Croația, Slovacia, Letonia, Bulgaria și Spania.

image018

Cunoștințele teoretice au fost îmbinate cu activitățile recreative, seri culturale, vizite, excursii. Nu pot să nu amintesc despre excursia de la Firenze (Florența), cu trenul. A fost minunat! Cu ajutorul fotografiilor retrăiesc momentele plăcute petrecute, alături de colegii cu care am format o adevărată familie!

image020

Și cum tot ce este frumos trece repede, cursul a ajuns la final. În ultima zi, într-o atmosferă festivă ne-au fost înmânate certificatele de participare. Am schimbat adrese, cadouri, amintiri și ne-am fotografiat cu toată echipa.

image022

Cu Alice, asistenta lui Francesco, care adora ciocolata românească cu ROM!

image024

Cu formatoarea Cristina! O persoană foarte plăcută și agreabilă! Și o profesionistă!

image026

Cursul de la Bologna a reprezentat o experiență minunată. M-am simțit ca acasă! Este locul unde m-aș reîntoarce oricând, cu mare drag!


Experiențe personale și informații despre cursuri

Innovative Approaches to Teaching

POVESTEA MEA, ERASMUS:

Innovative Approaches to Teaching
Prof. Laura Marinela Staicu

Pentru mine, cursul de formare Innovative Approaches to Teaching din cadrul proiectului Erasmus+KA1 „Împreună reușim!” la care am participat, a fost o experiență inedită sub toate aspectele.
Barcelona m-a întâmpinat cu o ploaie rece și torențială, într-o duminică de noiembrie. Eram pentru prima data singură, într-o țară străină, în care nu cunoșteam pe nimeni și singurul aliat pe care-l aveam era o engleză stâlcită, din care nu-mi venea să rup niciun cuvânt. Într-o situație ca asta, instinctul de conservare, funcționează la maxim, astfel că am găsit și autobuzul potrivit, care să mă ducă de la aeroport în centru, am reușit să mă și cazez și am îndrăznit să-mi comand și ceva de mâncare. Nu exagerez când spun, că după toate astea, la întoarcere în camera de hotel, nu mă puteam opri din tremurat.
Speram ca a doua zi să întâlnesc la curs și alți colegi din România, însă, am constatat că eram singura, așa că vrând nevrând, trebuia să dau tot ce era mai bun din mine, în materie de limba engleză și de body language.

image002 image004

Smriti, trainerița noastră, era o indiancă drăguță, care de la primele cuvinte rostite, îți inducea un sentiment de liniște, iar colegilor de curs era suficient să le privești chipurile relaxate, ca să te simți și tu așa.

Cursul a început cu prezentarea fiecăruia dintre noi și în foarte scurt timp parcă ne cunoșteam de când lumea. Am lucrat mult împreună, pe grupe, toată activitatea cursului fiind gândită astfel încât, metodele de învățare predate, să fie experimentate de noi. Am râs împreună, am povestit, nici acum nu-mi dau seama exact cum am reușit să fac asta. Chiar dacă am schilodit într-o săptămână, cum nu se poate mai rău , limba engleză, se pare că m-am descurcat mai bine decât imi imaginam.

image006image008

Timpul petrecut la Barcelona a adus sufletului meu un noian de trăiri, strecurate în acea binefăcătoare ”sincopă de ritm”, de o săptămână. În peregrinările mele zilnice am contemplat clădiri de o arhitectură fascinantă, străjuind bulevarde generoase, sute de mașini și pietoni mișcându-se într-o armonie perfectă, dictată de semafoare, dar mai ales de gradul de civilizație (am stat minute în șir să privesc tot acest spectacol al străzii), străduțe înguste, mărginite de clădiri vechi și înalte, la baza cărora mici magazine de tip tarabă, îți amintesc la tot pasul că te afli în patria lui Gaudi și a lui Picaso, piațete pietruite, dominate neapărat de câte o biserică și marea cea mare în apus de noiembrie.

image010

image012

Cuvintele sunt prea sărace să descrie tot ceea ce ochii au văzut si sufletul a simțit în acele zile, dar poate, aceste câteva poze pe care le-am inserat aici, vor putea transmite cititorului crâmpeie din frumusețea momentelor trăite de mine.

image018

image020

image022


Experiențe personale și informații despre cursuri

ITC în clasa mea: Îmbunătățirea învățării elevilor, colaborarea, motivația și creativitatea pe parcursul curriculum-ului

Prof. Cetean Brînduşa

A treia mobilitate din cadrul “Proiectului Erasmus+: Împreună reuşim”: ITC in My Classroom: Enhancing Students’ Learning, Collaboration, Motivation, and Creativity across the Curriculum (“ITC în clasa mea: Îmbunătățirea învățării elevilor, colaborarea, motivația și creativitatea pe parcursul curriculum-ului) la care am avut onoarea de a participa s-a desfaşurat in LJUBLJANA, capitala Sloveniei, unul dintre oraşele atractive ale Europei. Supranumit, “Oraşul dragonilor” are un pod ce traversează râul Sava, ce are in capetele sale câte doi dragoni. Ljubljana are douazeci şi doua de facultăţi, trei academii şi un colegiu,fiind astfel un important centru universitar. Este animat de sutele de turişti fascinaţi de arhitectură, frumuseţea şi cultura urbei care interacţionează cu tinerii studenţi la o cafea, într-o piaţă sau in parc.

Am făcut parte dintr un grup minunat de 10 profesori (patru profesori din Romania, doi din Croaţia, doi profesori din Lituania şi doi din Italia) împreuna cu care am format o frumoasă familie, legătura noastră fiind remarcată de doamna formator, Zala Bricelj,de origine slovacă.

50497936_2545062832188342_2795667253180235776_n

Cursul a fost conceput, asemeni unui proces interactiv, cu accent pe munca de proiect, pe învățarea experienței și abordarea atelierului.

51116744_547988505681340_8466038495046008832_n

În ciuda faptului că tehnologia este adesea considerată o barieră pentru relațiile interpersonale, cadrele didactice calificate știu să foloseasc tehnologia pentru a spori colaborarea între instituţiile şcolare (naţionale/internaţionale), motivația învățării și gândirea creativă. Tehnologia permite elevilor să demonstreze independența și să construiască cunoștințe puternice despre un anumit subiect. Profesorii sunt adesea reticenţi față de tehnologie, deoarece cred că nu se încadrează în programul lor, considerând că trecerea la o programă digitalizată presupune un efort consistent şi inutil după o experienţă acumulată in ani la catedră. Acest curs și -a propus să ofere profesorilor cursanţi încrederea necesară pentru integrarea TIC în programul lor de predare obișnuit, lucru ce s-a şi realizat.Prin munca colectivă si cooperativă ,pe parcursul săptămânii, am experimentat modul în care putem folosi instrumentele TIC cum ar fi: podcasting, social media, filme, blogging, povestiri idigitale, e-portofoliu, wikis, webquest, instrumente de colaborare etc. În plus, am putut vedea, ce rol are folosirea instrumentelor TIC in colaborarea internaţională a elevilor.

Diseminarea mobilităţii se va face in cadrul comisiei metodice, consiliului profesoral,la cercul pedagogic, la şedinţele cu părinţii, prin realizarea unui ghid de bune-practici, prin realizarea unui cerc de improvizaţie teatrală cu elevi din clase/medii diferite pentru dezvoltarea comunicării, a creativităţii, a gândirii critice şi a capacităţii de colaborare a elevilor, prin participarea la un parteneriat eTwinning centrat pe TIC.

Mă bucur foarte mult că am participat la acest curs: A FOST O EXPERIENŢĂ DEOSEBITĂ, EDUCATIVĂ, INSTRUCTIVĂ ŞI FOARTE FOLOSITOARE!!!, experienţa pe care o recomand tuturor, fiind de un real folos.



Creează-ți site-ul web la WordPress.com

Începe